سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه اطلاع رسانی مباشر

20 شهریور - سالگرد شهادت آیةاللَّه حاج سید اسداللَّه مدنى

20شهریور، مصادف است با سالروز شهادت عالم ربانى و زاهد مجاهد آیةاللَّه حاج سید اسداللَّه مدنى به دست منافقین منحرف و تبهکار.

آیةاللَّه حاج سید اسداللَّه مدنى در سال 1323 هجرى قمرى در شهر دهخوارقان (آذرشهر) دیده به جهان گشود.

در سنین جوانى براى تحصیل‏علوم دینى به قم عزیمت کرد و پس از گذراندن دروس مقدماتى نزدیک سه - چهار سال به تحصیل درس فلسفه در محضر امام امت(رضوان الله) پرداخت‏و در جلسات درسى آیةاللَّه حجت نیز حضور یافته و از شاگردان برجسته آن مرحوم به حساب مى‏آمد.

آیةاللَّه مدنى از همان دورانى که در قم طلبه بود، مبارزات سیاسى خود را براى سرنگونى رژیم فاسد پهلوى آغاز کرد و به همین جهت در همان‏زمان از قم به آذرشهر تبعید شد.

پس از تبعید آیةاللَّه مدنى از آذربایجان عازم شهر مقدس نجف در عراق شد و تدریس و تحصیل خود را در آنجاشروع کرد و در درسهاى مرحوم آیةاللَّه سید عبدالهادى شیرازى، مرحوم آیةاللَّه حکیم و آیات عظام دیگر شرکت کرده و به دستور آیةاللَّه حکیم‏روزانه 13 تا 14 جلسه درس از کفایه، رسائل، مکاسب و لمعه را براى شاگردان تدریس مى‏کرد.

شهید مدنى اولین کسى بود که در جریان قیام 15خرداد سال 42 ملت م

سلمان و به پاخاسته ایران در نجف، از حضرت امام تبعیت کرده و در انتشار تلگرام آیةاللَّه حکیم به همین مناسب نقش‏بسزایى داشت.

آیةاللَّه مدنى در نجف سوابق مبارزاتى زیادى داشت، به طورى که در زمان حکومت عبدالسلام عارف که برادر عبدالرحمان عارف بود از طرف‏آیةاللَّه حکیم، که از مراجع بزرگ شیعه در آن زمان بود، فتوایى صادر شد با این عنوان که کمونیستى بودن، کفر و الحاد است.

در باره این فتوا ازطرف بعثیون و کمونیستهایى که در حکومت عراق رسوخ کرده بودند، اهانتهایى به ایشان شد و آیةاللَّه حکیم به عنوان اعتراض به این اعمال به‏کوفه رفته بودند که در آن موقع مرحوم آیةاللَّه مدنى دست به عملى ابتکارى زده و طلاب را جمع کرده و کفن پوشیده و به منزل آیةاللَّه حکیم رفتندو از ایشان خواستند که دستور جهاد بدهند.

آیةاللَّه مدنى در سال 50 به فرمان امام امت جهت تدریس علوم دینى به خرم‏آباد رفته و در آنجا حوزه علمیه کمالیه به همت و تلاش ایشان‏تأسیس شد.

سپس بر اثر فعالیتهایى که علیه رژیم ستمشاهى داشت به نورآباد ممسنى، گنبدکاووس، بندر کنگان و مهاباد تبعید شد و بااوج‏گیرى انقلاب اسلامى از تبعید به قم بازگشته و پس از پیروزى انقلاب به د

عوت مردم همدان راهى این شهر شد.

آیةاللَّه مدنى در جریان‏تشکیل مجلس خبرگان از سوى مردم همدان به آن مجلس راه یافت و پس از شهادت آیةاللَّه قاضى طباطبایى که امام جمعه تبریز بود از سوى‏امام خمینى(رضوان الله) به عنوان نماینده امام و امام جمعه تبریز انتخاب شد و در همین سنگر بود که همچون جد بزرگوار خود حضرت على(ع) در محراب‏عبادت توسط منافقى تبهکار به شهادت رسید.

گوشه‏اى از ویژگیهاى شهید آیةاللَّه مدنىشهید آیةاللَّه مدنى پیش از هر چیز به طهارت نفس و تقوا اهمیت مى‏داد و حتى پیروزى بر دشمنان و طاغوتها را زمانى مفید و مؤثر مى‏دانست‏که همراه با تقوا و اصلاح نفس باشد و با بیان گیرا و شیرین خود مى‏گفت:

ما باید بدانیم وقتى مى‏توانیم از این پیروزى استفاده ببریم که اول خودمان نفسمان را اصلاح کرده باشیم؛ به این معنا که اگر نفسمان اصلاح‏نشده باشد پیروزى به هر حدى برسد، چاره دردهاى ما نخواهد کرد.

همه طاغوتها را سرکوب کردن وقتى به دردتان مى‏خورد که در مملکتِ‏بدن خودمان حکومت اللَّه مستقر شده و حکومت طاغوت ریشه‏کن بشودو او خود حقیقتاً در ملک جان خویش حکومت الله را مستقر کرده و به قول امام عزیز، عمرى را در تهذیب نفس گذ

رانده بود.

داشتن نیروى‏جاذبه و دافعه قوى، از ویژگیهاى برجسته شهید مدنى بود؛ همان چیزى که به قول استاد مطهرى بیانگر شخصیت والاى اشخاص بوده و نشانگروجود پایگاههاى مثبت در افراد الهى است.

ایشان در این مورد حقیقتاً به جد بزرگوار خود على(ع) اقتدا کرده بود.

یکى از نزدیکان آیةاللَّه مدنى درباره این ویژگى ایشان مى‏گویند:

ایشان آنچنان جاذبه داشت که وقتى بچه‏هاى خودمانى به ایشان مى‏رسیدند خیال مى‏کردند که با پدرشان یا محرم اسرارشان روبه‏رو شده‏اندو آنچنان دافعه داشت که دشمنان خدا طمع در ایشان نمى‏کردند.

شهید مدنى در جهت علمى نیز عالمى کم‏نظیر بوده و از استادان معروف و برجسته حوزه به شمار مى‏رفت.

حضرت امام که سخنانشان همیشه‏معیار دقیق و روشنى براى شناخت اشخاص و ویژگیهاى آنهاست درباره علم و دیگر خصوصیات ایشان چنین گفته‏اند:

شهید مدنى از چهره‏هاى کم‏نظیرى بود که به حد وافر از علم، عمل، تقوا، تعهد، زهد و خودسازى برخوردار بودآیةاللَّه مدنى گرچه مقام علمى و عملى‏شان بسیار بالا بوده و مجتهد بلندمرتبه بوده و امام ایشان را به عنوان سید العلماء اعلام مى‏شناختند؛لیکن تواضعشان به حدى بود که هیچگاه اظهارى که

بیانگر علم و اجتهاد باشد نمى‏کرد و حتى از نوشتن رساله با وجود داشتن صلاحیت کامل‏و اصرار فراوان دیگران خوددارى مى‏نمود.

یکى از نزدیکان شهید مدنى در این باره مى‏گوید:

یک شب به مناسبت ازدواج یکى از برادرانى که نزد ایشان خدمت مى‏کرد، مجلسى ترتیب داده شده بود که ایشان هم حضور داشت، آن شب‏ایشان بسیار خوشحال بود و براى آنها صحبت مى‏کرد، مى‏فرمود وقتى که من در نجف بودم عده‏اى از من خواستند که رساله بنویسم، مخالفت‏کردم براى اینکه مرجعى چون حضرت آیةاللَّه خمینى - روحى له الفداء - وجود دارد و ما باید همه مقلّد چنین مرجعى باشیم.

آیةاللَّه مدنى عشق وافرى نسبت به ائمه اطهار داشت و این عشق سبب شده بود که به آن اسوه‏هاى الهى اقتدا کند و همین اقتداى عملى به ائمه‏اطهار سبب گردید که ایشان به عنوان فرزند شایسته ائمه اطهار و مکتب و دین شناخته شود.

نقل قول زیر از زبان یکى از نزدیکانش، مؤیدمطلب است:

یکى از روحانیون که در نجف از شاگردان ایشان بود نقل مى‏کرد که یک روز ایشان آیةاللَّه مدنى سر کلاس درس مطلبى را بدین شرح نقل‏مى‏کردند که من در دو موضوع نسبت به خودم شک کردم یکى اینکه آیا به من که سید اسداللَّه مى‏گویند وا

قعاً سید هستم و دیگر اینکه آیا منشهید مى‏شوم یا نه؟ بعد به حرم امام حسین(ع) رفتم و در آنجا با ناله و زارى از امام خواستم که جواب سؤالات مرا بدهد.

بعد از مدتى یک شب‏امام حسین(ع) را در خواب دیدم که بالاى سر من آمد و دستى بر سر من کشید و این جمله را فرمود:

یا بُنَىَّ أَنْتَ مَقْتُول که جواب دو سؤال من درآن بود، ایشان مرا فرزند خود خطاب کرد؛ یعنى من سید و از نسل پیامبرم و به من بشارت داد که در راه دین کشته مى‏شوم.

سرانجام در تاری10/06/60 زمان موعود رسید و بشارت جدش به حقیقت پیوست و آیةاللَّه سید اسداللَّه مدنى پس از عمرى تهذیب نفس،تلاش در راه دین و ارشاد مردم همچون جد بزرگوارش على(ع) به دست منافقى از تبار ملجمیان به شهادت رسید و فوز عظیم یافت.

امام خمینى در شهادت این عالم متقى فرمودند:

با شهید نمودن یک تن دیگر از ذریه رسول‏اللَّه9 و اولاد روحانى و جسمانى شهید بزرگ امیرالمؤمنین(ع) سند جنایت منحرفان و منافقان به‏ثبت رسید.

سید بزرگوار و عالم عادل عالیقدر و معلم اخلاق و معنویات حجةالاسلام والمسلمین شهید عظیم‏الشأن مرحوم حاج سید اسداللَّه‏مدنى - رضوان‏اللَّه علیه - همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت

به دست منافقى شقى به شهادت رسید.

اگر با به شهادت رسیدن مولاى‏متقیان، اسلام محو و مسلمانان نابود شدند، شهادت امثال فرزند عزیزش شهید مدنى هم آرزوى منافقان را برآورده خواهد کرد.

خط سرخ شهادت خط آل محمد و على است، و این افتخار از خاندان نبوت و ولایت به ذریه طیبه آن بزرگواران و به پیروان خط آنان به ارث‏رسیده است.

درود خداوند و سلام امت اسلامى بر این خط سرخ شهادت و رحمت بى‏پایان حق تعالى بر شهیدان این خط در طول تاریخ وافتخار و سرفرازى بر فرزندان پرتوان پیروزى‏آفرین اسلام و شهداى راه آن.


ارسال شده در توسط موسی مباشری

زندگینامه حضرت آیت العظمی سید ابوالحسن مدیسه ای اصفهانی
مبارزات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مدیسه ای اصفهانی
زندگینامه حضرت آیت الله ارباب
حکایت هایی از حضرت آیت الله ارباب
زندگی نامه امام خمینی (ره)
حضرت ایت الله بهشتی
حضرت ایت اله مدنی
حضرت ایت الله طالقانی
حضرت آیةاللَّه اشرفى اصفهانى
زندگینامه حضرت آیت الله بهجت(ره)
درسی در محضر استاد
شهید محمد علی رجایی
زندگینامه دکتر محمد جواد باهنر
مرحوم علامه طباطبایى
زندگینامه حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای
مروری بر زندگی حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
زندگینامه حضرت آیت العظمی میرزا محمدحسن شیرازی
زندگینامه شهید اول
زندگینامه حضرت آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای
زندگینامه علامه امینی رحمة الله علیه
حضرت آیت الله سید احمد خوانساری
زندگینامه حضرت آیت الله آقا نجفی قوچانی
زندگینامه سید جمال الدین اسد آبادی
زندگینامه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر
زندگینامه حضرت ایت الله سید محمد صدر
آیت الله شیخ صدوق
حضرت آیت‏اللَّه حاج آقا حسین خادمی
زندگی نامه علامه سیطوطی
آیت الله سید حسن طباطبائی قمی
آیت الله سید حسین طباطبایی قمی
آیت الله میرزا محمد فیض قمی،
آیت ‌اللّه شیخ محمدتقی برغانی؛شهید ثالث
زندگانی شیخ مرتضی انصاری
زندگینامه آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی