سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه اطلاع رسانی مباشر

19 شهریور - سالگرد رحلت آیةاللَّه طالقانى

نوزدهم شهریور سالگرد رحلت عالم مجاهد و مقاوم آیت الله طالقانی است

باطل از آنجا که ریشه در عمق نداشته و اصالت ندارد، همیشه طفیلى حق مى‏شود و با نیروى حق حرکت مى‏کند و با بود حق است که نمودپیدا مى‏کند؛ زیرا که خود بودى ندارد تا نمود داشته باشد.

باطل بسان کف روى آب است که بر حقیقتى به نام آب سوار مى‏شود و با این عمل‏تظاهر به وجود حرکت و نیرو مى‏کند و این موضوع در تمام زمینه‏هایى که حق و باطلى مطرح است، مصداق دارد و در جریانهاى تاریخى نیزاین موضوع نمایان و روشن است به این معنا که جریانهاى باطل تاریخ همیشه موجودیّت و نمود خود را از جریانهاى حق مى‏گرفته‏اند و بانیروى حق جلوه و نمود پیدا مى‏کرده‏اند؛ به عنوان مثال معاویه‏ها و یزیدها نیرو و نمود خود را از حقایق مسلّمى، چون اسلام و رسول خدإ؛ّّگرفته و با تظاهر به این حقایق بوده است که مى‏توانسته‏اند نمود داشته باشند و در لباس همین حقایق مى‏توانسته‏اند به باطل خود موجودیت وعینیت بدهند؛ زیرا باطل اگر با لباس خود در صحنه‏ها ظاهر شود هیچگاه نمى‏تواند موفقیت داشته باشد؛ لذا همیشه به دنبال حقایقى مى‏گرددتا با تکیه بر آن حقایق نمود و نیرو بگیرد و خود را نشان دهد و این موضوع در همه عصرها به نوعى وجود داشته است و در عصر ما نیز یکى ازجریانهاى باطلى که مى‏خواست تکیه بر حقایق کند و با پوشیدن لباس حقیقت خود را به صحنه ظهور بیاورد، منافقین بودند.

منافقین‏مى‏خواستند به هر نحو که شده، به دروغ لباس حقیقتى به نام اسلام را به تن کنندو با تکیه به مظاهرى از این حقیقت؛ یعنى روحانیون جایگاهى‏براى خود در اجتماع کسب نمایند و در این مسیر به امیال و خواسته‏هاى شیطانى خود برسند.

به دنبال این هدف بود که آنان سعى فراوان‏داشتند تا با تکیه به شخصیت ارزشمند و روحانى بزرگوارى چون آیةاللَّه طالقانى، گروه منحرف خود را حق مطرح کنند و در این لباس به‏دشمنى علیه تمام ارزشهاى دینى برخیزند.

مرد مبارزه و مجاهده آیةاللَّه طالقانى تلاش زیادى در هدایت این منحرفین نمود؛ ولى زمانى که دید تلاش در هدایت این گروه منحرف،،بى‏فایده است و اینان قصدى جز سوء استفاده از چهره شناخته شده روحانى ایشان را ندارند، آنها را از خود طرد نمود و مانع از آن شد که‏منافقین با سوء استفاده از مقام روحانى ایشان و به نام دین، به اسلام و مسلمین خیانت بیشتر کنند و همیشه دست‏آویزى بعد از رحلت ایشان‏براى خیانتهاى خود داشته باشند.

مرورى بر زندگانى مرحوم آیةاللَّه طالقانى

آیةاللَّه حاج سید محمود طالقانى مجاهد همیشه استوار در سال 1284 هجرى شمسى دیده به جهان گشود و در خانواده‏اى اهل علم و فضیلت وداراى روحیات انقلابى و ضد ظلم، رشد نمود و درتمام طول زندگى‏اش بیش ازنیم قرن به‏مبارزه با استعمار، استبداد و استثمار پرداخت.

مبارزات آیةاللَّه طالقانى از زمانى که وارد حوزه علمیه شد و بر گرفتاریها و نابسامانیهاى مردم و ظلم حاکمان جور آگاهى یافت، شروع شد.

او ازهمان دوران جوانى وارد فعالیتهاى تبلیغى و ارشاد مردم از طریق آموزش و تفسیر قرآن و نهج‏البلاغه و کتب دینى دیگر گردید.

آیةاللَّه طالقانى باواقعه کشف حجاب در دوران رضاخانى به شدّت به مقابله پرداخت و به دلیل همین مخالفتها دچار صدمات و سختیهاى گوناگون شد.

وى درسالهاى 30 و 31 بنا به پیشنهاد مرحوم آیةاللَّه العظمى بروجردى براى شرکت در مؤتمر العالم الاسلامى که براى تشریک مساعى بین مسلمانان‏کشورهاى مختلف اسلامى تشکیل شده بود به مصر و اردن سفر کرد و از نزدیک با مسائل دنیاى اسلام آشنا شد.

آیةاللَّه طالقانى وقتى که فداییان اسلام حرکت خود را جهت نابودى ستمگران در سطح جامعه آغاز کردند، با توجه به رابطه نزدیکى که با شهیدنواب صفوى د

اشت با این گروه به طور غیرمستقیم همکارى مى‏کرد و هنگامى که رژیم شاه قصد دستگیرى و اعدام نواب را داشت، زادگاه ومنزل پدرى مرحوم طالقانى پناهگاه خوبى براى در امان ماندن وى از چنگال دژخیمان حکومت آمریکایى شاه بود.

آیةاللَّه طالقانى در جریان نهضت ملى شدن صنعت نفت ایران، مبارزات ارزنده‏اى داشت و تلاشهاى فراوانى در جهت رهانیدن حقوق ملت‏مسلمان ایران از چنگال استعمارگرانِ چپاول‏پیشه، انجام داد.

پس از شکل‏گیرى نهضت روحانیت به رهبرى امام خمینى در سال 41 و طرح‏مسائلى همچون انجمنهاى ایالتى و ولایتى و انقلاب به اصطلاح سفید! ایشان به پیروى از امام، به مخالفت با رژیم پرداخت و به دلیل‏فعالیتهاى زیاد در همین سال به زندان افتاد و پس از آزادى مجدداً در سال 42 در ارتباط با وقایع 15 خرداد دستگیر و به ده سال زندان محکوم‏گردید.

آیةاللَّه طالقانى در زندان نیز دست از مبارزه و ارشاد اطرافیان برنداشت، رفتار و گفتار مناسبش حتى بر روى مأمورین زندان و افرادچپى اثر مثبت گذاشته بود.

در پى همین تلاشهاى فرهنگى و تبلیغى بود که در زندان با نوشتن تفسیر پرتوى از قرآن سعى در آشنا کردن افراد به‏عظمت سازندگى قرآن نمود.

زندانى شدن مر

حوم طالقانى در این مرحله، بیشتر از چند سال طول نکشید و در سال 46 بواسطه فشارهاى داخلى و خارجى بر رژیم شاه، اززندان آزاد شد.

وى بعد از آزادى مبارزه را همچون گذشته ادامه داد و مسجد هدایت را پناهگاه و مرکز تجمع مخالفان رژیم قرار داد و در آستانه‏سال 50 همزمان با برگزارى جشنهاى 2500 ساله شاهنشاهى دستگیر و به مدت سه سال در زابل در بدترین شرایط به حالت تبعید به سر برد.

درسال 54 مجدداً به دست ساواک گرفتار شد و به 10 سال زندان محکوم گردید؛ لیکن این بار دیرى نپایید که خروش مردم مسلمان پایه‏هاى‏حکومت سلطنتى را متزلزل نمود و ایشان با عده زیادى از زندانیان سیاسى از زندان آزاد گردید.

آیةاللَّه طالقانى در دوران انقلاب اسلامى نیز نهایت تلاش خود را در جهت پیروزى انقلاب به کار برد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى در سنگرنماز جمعه تهران با خطبه‏هاى پرشور به هدایت و ارشاد مردم پرداخت و سرانجام در 19 شهریور 1358 پس از عمرى تلاش خستگى ناپذیر، درراه پیاده کردن احکام اسلام و مبارزه با ظلم و طاغوت چشم از جهان فرو بست و به دیار باقى شتافت.

امام امت1 درباره آن مجاهد بزرگوار فرمودند:

او براى اسلام به منزله حضرت ابوذر بود، ز

بان گویاى او چون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده، مرگ او زودرس بود و عمر او پربرکت.


ارسال شده در توسط موسی مباشری

زندگینامه حضرت آیت العظمی سید ابوالحسن مدیسه ای اصفهانی
مبارزات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مدیسه ای اصفهانی
زندگینامه حضرت آیت الله ارباب
حکایت هایی از حضرت آیت الله ارباب
زندگی نامه امام خمینی (ره)
حضرت ایت الله بهشتی
حضرت ایت اله مدنی
حضرت ایت الله طالقانی
حضرت آیةاللَّه اشرفى اصفهانى
زندگینامه حضرت آیت الله بهجت(ره)
درسی در محضر استاد
شهید محمد علی رجایی
زندگینامه دکتر محمد جواد باهنر
مرحوم علامه طباطبایى
زندگینامه حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای
مروری بر زندگی حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
زندگینامه حضرت آیت العظمی میرزا محمدحسن شیرازی
زندگینامه شهید اول
زندگینامه حضرت آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای
زندگینامه علامه امینی رحمة الله علیه
حضرت آیت الله سید احمد خوانساری
زندگینامه حضرت آیت الله آقا نجفی قوچانی
زندگینامه سید جمال الدین اسد آبادی
زندگینامه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر
زندگینامه حضرت ایت الله سید محمد صدر
آیت الله شیخ صدوق
حضرت آیت‏اللَّه حاج آقا حسین خادمی
زندگی نامه علامه سیطوطی
آیت الله سید حسن طباطبائی قمی
آیت الله سید حسین طباطبایی قمی
آیت الله میرزا محمد فیض قمی،
آیت ‌اللّه شیخ محمدتقی برغانی؛شهید ثالث
زندگانی شیخ مرتضی انصاری
زندگینامه آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی